woensdag 11 september 2013

Rode kool in het voorjaar... een rode kool recept

Zoals sommigen helemaal wee werden bij jonge sla in september (begrijp ik ook), zo werd ik dit voorjaar gelukkig van rode kolen in de moestuin van Alain. Zo prachtig paars en donkerblauw en zachtgrijs en groen. En zo helemaal niet rood, maar dat is voor de kniesoor.
Ondertussen zijn de kolen groter en kunnen we er bijna aan beginnen. Op Facebook vroeg ik naar de rode kool recepten van mijn vrienden. Hieronder de leukste.

Fransen eten hun kool altijd rauw: dun geschaafd over de mandoline en dan met een simpele vinaigrette, eventueel een likje mayonaise, een kappertje. Lekker hoor.
Facebookvriend Arja kwam met deze variant: 12 uur marineren in een dressing van rijstazijn, karwijzaad en cayennepeper en serveren met eendeborst. Goed!

Ik serveer vooral ook Fransen graag de gekookte rode kool, toch echt een parel uit de Hollandsche Keuken. Net als Ineke, mijn ooit-schoonzus met uien, appels, kaneel, laurier, een beetje azijn, een beetje suiker. Ik doe er ook altijd een paar kruidnagels in. Dun geschaafd, moet de kool met toebehoren toch wel 45 minuten tot een uur koken. Lekker zacht... Voor bij het stoofvlees!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten