woensdag 4 november 2009

Ovenaardappels & drie kisten op het aanrecht

Op mijn werktafel in de keuken staan drie kisten: één met appels uit eigen boomgaard, deels geplukt door gasten die daar met hun kinderen veel plezier mee hadden, één met peren uit eigen boomgaard, die in de kelder nog wat verder mogen rijpen en een kist vol aardappels van de boer om de hoek.

Het is geen verrassing dat het leven op het platteland, al is het hier niet volkomen uitgestorven (integendeel), anders is dan wonen en werken in Amsterdam. Maar het is leuk er soms bij stil te staan, want het zit vooral in de dagelijkse dingen. In die drie kisten bijvoorbeeld.
Kocht ik vroeger bij Albert Heijn nog appels die per twee verpakt waren op zo’n mal gekleurd schuimplastic schaaltje, maak ik straks onbeperkt appeltaart. En perentaart met chocola. Of stoofperen. Of perensaus, lekker bij rood vlees of kaas. Die kist aardappels worden door de boer zelf in de keuken gezet, wat dus ook nog eens gezellig is. En straks pof ik ze in de oven, bij de gevulde courgettes uit eigen moestuin. Ik hoef er misschien niet bij uit te leggen dat ik hier erg van geniet.

Ovenaardappels
Aardappels in gelijke stukken snijden, in de lengte. Niet schillen dus – wel eerst goed wassen natuurlijk. Kook ze een dikke vijf minuten. Leg ze daarna in en ovenschaal, niet te veel op elkaar, met ruim ruim ruim olijfolie (dat zijn gezonde vetten, denken we dan maar), zeezout en rozemarijn. Een half uur in een hete oven (190°), misschien wel drie kwartier, afhankelijk van de dikte van uw stukken aardappel. Tussendoor dus proeven en zorg dat ze goed goudbruin zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten