maandag 21 januari 2013

Sinaasappel-Chocolade Taart

Als ik indruk wil maken, maar niet veel tijd heb, dan maak ik sinaasappel-chocolade-taart. Cake is het eigenlijk, maar door die dikke laag chocolade erover wordt het opeens taart. Wat de haast filosofische vraag opwerpt: wanneer wordt cake taart? En ook: ben ik de enige die aan taart meer indruk hangt dan aan cake en waarom doe ik dat eigenlijk? Maar dit terzijde.

Goed, taart dus.
Waarbij we beginnen met het maken (en aanpassen) van cake-beslag, waarvoor elders in dit blog het recept: gewoon 'cake' in het zoekveld intypen en u vindt.
Verder kunt u sinaasappel-marmelade gebruiken, maar lekkerder is zelfgemaakte gekonfijte sinaasappelschil en de bijbehorende siroop. Denk nu niet, jaja, alsof ik daar met mijn baan, kinderen, sport tegen de zwaartekracht en bejaarde ouders tijd voor heb... Zoek in dit blog het recept 'gekonfijte sinaasappelschil' en zie hoe simpel - hier vindt u ook de foto van deze taart.

Wanneer u cake-beslag gemaakt hebt, voeg dan toe, goed mengen:
4 tot 6 eetlepels speculaaskruiden (naar eigen smaak dus)
6 eetlepels (cq een flinke scheut) sinaasappel-siroop van gekonfijte sinaasappels
en 2 eetlepels gehakte gekonfijte sinaasappels
of
6 tot 8 eetlepels niet te bittere sinaasappel-marmelade (voor als je toevallig geen zelfgemaakte gekonfijte sinaasappelschil in huis hebt)

Doe het beslag in een ronde taartvorm en bak zo'n 45 minuten in een voorverwarmde oven, op 160°.
Zorg dat de taart van binnen nog een beetje 'schmucki' is. Begrijpt u mij? Niet ongaar, maar net niet helemaal gaar en droog, juist nog een beetje vochtig. Kortom, opletten en niet te lang in de oven!

Dan iets laten afkoelen en ondertussen chocoladesaus maken.
Ik doe dat altijd uit de losse pols, dus eigenlijk heeft u niets aan mij. Maar probeer het ook eens, met diezelfde losse hand, het werkt heel ontspannen... En eigenlijk kan er niets mislukken als je de chocolade maar niet nooit nimmer te heet laat worden (want dan wordt het raar brokkig en dat krijgt u niet meer goed).
Smelt, op laag vuur, beter au bain marie:
een goede reep pure chocolade
een klont boter
een scheutje slagroom
en een snuf zout
Voorzichtig, roeren. 
Te dik? Beetje room toevoegen. Te dun, nog een beetje chocolade erbij. Toe maar, komt wel goed.

Saus over de sinaasappelcake en voilà: sinaasappel-chocolade-taart.

Garneren met gekonfijte sinaasappelschil.