woensdag 15 januari 2014

Een (winterse) salade en een paar dagen Amsterdam


Het is mooi weer! Half januari is het en de lente begint, althans bij mij. Ik kan naar buiten in alleen een vest (natuurlijk wel het vest van Henk hè, van Trendies uit Harderwijk - hier hebben ze trouwens alleen maar topkleding en super-aardige mensen). Verder hebben we zon en de forsythia loopt uit. Rode kool kan nog wel, maar ik krijg ook zin in salades, lekker bij dat zelfgebakken brood van de post hieronder.
Afgelopen week was ik even in Amsterdam: zo fijn, vertrouwde straten, beetje wandelen, kletsen met iedereen, want tijd genoeg, leuk koffie drinken (petitgateau.nl) en terechtkomen in de leukste winkel van de Jordaan 't Haasje (ook op Facebook). Bij mij gaat het vaak over eten, maar ik ben gelukkig niet de enige. Mevrouw 't Haasje en ik raakten hier niet uitgepraat! Helemaal goed, vonden wij, is Ottolenghi, hij maakt lekkere dingen en mooie kookboeken. Veel groenten. En zo komen we dan weer terug bij het begin: lekkere salades.

Maar het blijft januari, dus ontbreekt het ons aan lokale sla en boontjes van de buurman. Nou las ik eens iets goeds over diepvriesgroenten: meneer Bonduelle en zijn collega groente-diepvriezers kopen natuurlijk het liefst groenten als ze het allergoedkoopst zijn. Dat blijken ze (vaak) te zijn als ze helemaal rijp zijn, want dan moeten ze snel van het land en verwerkt en kunnen ze niet meer op transport naar uw supermarkt. Pas als groenten echt rijp zijn, zitten er de meeste vitaminen en goede stoffen in, dus deze worden mee-ingevroren en vallen zo vanuit die handige zakjes op uw bord. Natuurlijk, vers is beter en aardbeien in de winter moet u gewoon niet willen. Maar soms, als u behoefte heeft aan veel groente in Ottolenghi-achtige salades, dan is diepvries helemaal zo slecht nog niet (heel anders dan groenten uit een pot, dat is namelijk nooit lekker).

Op de foto hierboven, op een bedje van veldsla,
kort geblancheerde sperzieboontjes,
reepjes rauwe paprika,
handje quinoa of bulgur (gekookt volgens de aanwijzingen op de verpakking),
veel grofgehakte peterselie en koriander
sesamzaadjes, even roosteren in een hete koekenpan,
olijfolie, zout en citroensap erover heen sprenkelen.
En ook een pesto van rucola, beetje munt, knoflook, zout en peper en olijfolie (alles in de keukenmachine of staafmixer en langzaam de olijfolie toevoegen, totdat het eruit ziet als een smakelijke pesto).

En als u dit lekker vindt, koop dan vooral de kookboeken van Yotam Ottolenghi, want die staan vol groenterecepten, de één nog origineler dan de ander (en veel beter dan die van mij).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten