maandag 20 januari 2014

Recept voor Focaccia of (kan ook) Pizzadeeg


Een paar jaar geleden zette ik al eens een recept voor Focaccia of Fougasse (in het Frans) op dit blog. Dit is een handig zacht deeg, dat voor veel lekkere dingen te gebruiken is: als een plat brood bij salade of hapjes als humus (hoemoes, houmous, hummus, wat u wil...), aubergine-puree, tapenade. En ook als bodem voor pizza.
Het recept voor focaccia vindt u hier:

Dit recept gaat er vanuit dat u veel tijd heeft voor het rijzen van het deeg. Dat zou ook zo moeten zijn. Maar u heeft ook wel eens haast. En ik ook. Dus van de week maakte ik het met 50% meer gist en heb ik het na een uur rijzen gebruikt: uitgerold op 2 bakplaten. Die platen met deeg heb ik zo nog een half uur laten staan en heb ze toen gebruikt: belegd met tomatensaus, geraspte kaas en kappertjes en tien minuten in een zo heet mogelijke oven (in mijn geval: 250° hete lucht). Dat ging prima.

In een volgende post maak ik er gevulde rolletjes mee, leuk als voor- of lunchgerecht of bij de borrel. De borrel noemen de Fransen overigens het apéro en is één van de belangrijkste momenten van de dag. Dit kan zelfs twee keer georganiseerd worden: voor het (warme) middageten, zodat er een excuus is om al tegen elf uur 's morgens een eerste glaasje te nemen. En voor het avond-eten, dat dan een beetje licht kan zijn. Er was tenslotte al een apéro. Met een hapje. Maar dit terzijde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten